محو خانه کعبه توسط وهابیت

محو خانه کعبه توسط وهابیت

 


چندی پیش «واس»، خبرگزاری رسمی عربستان سعودی تصاویری از آخرین پیشرفت پروژه توسعه حرم مکی در مکه مکرمه را منتشر کرده بود.


محو خانه کعبه

 

پروژه‌ای که تحت عنوان توسعه حرم مکه توسط عربستان سعودی دنبال می‌شود، اما در واقع هدف اصلی آن از بین بردن تمام آثار و نشانه‌های تاریخ صدر اسلام است و این نکته‌ای است که رسانه‌ها و مطبوعات غربی نیز به آن اذعان می‌کنند.
به عنوان مثال روزنامه انگلیسی «گاردین» در گزارشی درباره توسعه حرم مکی که سال گذشته آن را منتشر کرده بود، چنین می‌نویسد: برج‌های غول‌پیکری که قرار است ،در سال 2017 افتتاح شود، دارای 10 هزار اتاق خواب، 70 رستوران، ایستگاه و مرکز خرید و 5 طبقه ویژه خانواده سلطنتی است.
این برج‌ها که بزرگترین هتل جهان خواهند بود، شهر 5 ستاره کاملی هستند که ساخت آنها 2.3 میلیارد پوند برای خاندان سعودی هزینه خواهد داشت. 
گاردین در ادامه تاکید‌ می‌کند: لیست جنایات سعودی‌-‌وهابی علیه میراث تاریخی اسلام تمام شدنی نیست. هرچیزی در مکه و مدینه که ارتباطی با پیامبر اسلام  صلوات الله علیه و آله داشته باشد، در تیررس بلدزرها برای تخریب است.
طی ده سال گذشته شکل و ساختار مکه تا حدود بسیار زیادی تغییر کرده است. منطقه اطراف مسجد الحرام مملو از بناها و ساختمان‌های جدید و مدرن شده و شاید بارزترین آنها برج ساعت مکه باشد که در واقع هتلی 120 طبقه و شبیه برج ساعت «بیگ‌بن» لندن است.
اما تخریب آثار تاریخی اسلامی مختص به دوره حاضر نمی‌شود، بلکه ریشه در تاریخ خاندان سعودی دارد، به گونه‌ای که در تاریخ ذکر شده که در سال 1925 مقامات وقت سعودی اقدام به تخریب تمام ضریح‌های مقبره بقیع کردند که در آن شماری از ائمه، همسران پیامبرصلوات الله علیه و آله، فرزندانش و اصحابش به خاک سپرده شده‌اند. 
خاندان سعودی همچنین خانه‌ای که روزگاری از آن حضرت «خدیجه سلام الله علیها»، همسر پیامبر صلوات الله علیه و آله بود، را به بخشی از حمام عمومی حجاج تبدیل کرده و مکانی که گفته می‌شد، پیامبر صلوات الله علیه و آله در آن دیده به جهان گشوده‌اند، را پیش از آنکه تبدیل به کتابخانه شود، به بازار خرید و فروش دام و اصطبل دام‌ها تبدیل کرده بود.
عربستان سعودی مدعی است، نوسازی و ساخت و سازهای گسترده و جدید، از جمله توسعه مسجدالحرام، با هدف فراهم کردن جذب تعداد فزاینده‌ای از زائران و حجاج بیت الله الحرام و ارائه خدمات بهتر و بیشتر به آنها ضروری است.

در حالی‌که کارشناسان و صاحب‌نظران جهان اسلام تاکید می‌کنند که این اقدامات بیش از آنکه اقامه سنت دینی باشد، نمایانگر وحشیگری مخرب سعودی وهابی است که سودجویی حاصل از کسب و کار آن را تقویت می‌کند


اما انگیزه واقعی نهفته در پس این اقدامات چیز دیگری است. رژیم سعودی معتقد است، خانه‌های قدیمی و مقابری که مرتبط با پیامبر صلوات الله علیه و آله و اصحاب او هستند، الهام بخش مسلمانان و یادآور تاریخ واقعی آنها و اسلام حقیقی است، به همین دلیل این آثار تاریخی اسلامی تخریب شدند تا مسلمانان با دیدن آنها به هویت واقعی و ریشه حقیقی خود باز نگردند.

حکومت سعودی اقدامات خود در این راستا را اینگونه توجیه می‌کند که عبادت در چنین مکان‌هایی بمثابه پرستش بنی بشر است و نمایانگر شرک است که در اسلام حرام است.
در حالی‌که کارشناسان و صاحب‌نظران جهان اسلام تاکید می‌کنند که این اقدامات بیش از آنکه اقامه سنت دینی باشد، نمایانگر وحشیگری مخرب سعودی وهابی است که سودجویی حاصل از کسب و کار آن را تقویت می‌کند.
آنها تاکید می‌کنند: در کشوری که حکومتش کوچک‌ترین تغییر و اصلاح را بر نمی‌تابد، هم اکنون اقدام به گسترده‌ترین تغییرات و اصلاحات در شهری زده که ریشه اسلام و هویت اسلام را باید در آن مشاهده و جست‌وجو کرد.
مکه هم اکنون کلان‌شهر مدرنی شده، پر از آسمان خراش و هتل‌های گران قیمت، در واقع باید گفت که آثار چندانی از شهر تاریخی باقی نمانده است.
طرح توسعه مسجد الحرام شامل توسعه صحن طواف و توسعه حرم از سمت المسفله و اجیاد و افزایش طبقات آن به شش طبقه، راه اندازی ساختمان تهویه مرکزی و احداث ۶۳ هتل در اطراف صحن‌های حرم و توسعه اماکن دیگر است.
کار در طرح توسعه از خلال سه محور اصلی انجام می‌شود که اولین محور، توسعه خود مسجد الحرام است تا ظرفیت آن پس از پایان طرح به دو میلیون زائر و نمازگزار برسد.

محو خانه کعبه

دومین محور طرح توسعه، صحن‌های خارجی است که شامل سرویس‌های بهداشتی، گذرگاه‌ها، تونل‌ها و اماکن دیگر است که هدف از آن کمک به روان شدن ورود و خروج حجاج و عمره گزاران است و محور سوم توسعه، منطقه خدماتی، تهویه، ایستگاه‌های برق و آب و دیگر خدمات است.
مساحت طرح توسعه مسجد الحرام به ۷۵۰ هزار متر مربع می‌رسد، این پروژه شامل توسعه حرم از سمت الشامیه است که از باب المروه آغاز و به حاره الباب و جبل هندی در الشامیه و از سمت باب ملک فهد منجر می‌شود.

 

 

اما این پایان بلایا و مصایبی که بر مکه مکرمه و آثار تاریخی اسلامی می‌‌آید، نیست، بلکه به تازگی طرحی جدید به نام «طواف حلزونی» که از ابتکارات یک دانش‌آموز دبیرستانی  عربستانی است، مورد توجه مقامات سعودی قرار گرفته و مقدمات اجرای آن در حال بررسی است.
این طرح که به بهانه جلوگیری از اشتباه در تعداد دفعات طواف در حال بررسی است، تلاش دیگری از سوی مقامات سعودی است تا از قداست کعبه و مناسک حج و طواف خانه خدا بکاهد.
در این طرح قرار است، یک ستون مارپیچ حلزونی 7 دور (به تعداد دفعات طواف) اطراف کعبه نصب شود. نکته قابل توجه اجرای این طرح است، چون با توجه به تعداد حجاج باید عرض این ستون مارپیچ حداقل 500 متر در نظر گرفته شود و این بدین معناست که باید بخش‌هایی از مسجد الاحرام در اطراف خانه خدا تخریب شود. مگر آنکه حکومت سعودی بخواهد طرح مذکور را در مقیاس کوچک‌تر اجرا کند که در این صورت باید حجاج را به گروه‌های کوچک تقسیم و طواف آنها را نوبت بندی کند. 
ارائه طرح مذکور در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی با واکنش‌های منفی بسیاری روبه رو شده است. برخی کاربران اعلام کرده‌اند، بهتر است، حکومت سعودی به جای اینگونه طرح‌های ضد اسلامی، به وضعیت شهرهایش رسیدگی کند که با هر بارانی سیل آن را برمی‌دارد یا به وضعیت شهروندانش رسیدگی کند که در فقر مطلق غوطه‌ور شده‌اند.
نکته قابل تامل آنکه این طرح توسعه که تنها مکه مکرمه را در برنمی‌گیرد، بلکه مدینه منوره، شهر پیامبر  صلوات الله علیه و آله را نیز شامل می‌شود، تاکنون ابنیه زیادی را که قرن‌ها پس از ظهور اسلام باقی مانده بود، را با خاک یکسان کرده است، از مسجد فضیخ و مشربه ام ابراهیم در مدینه اثری باقی نمانده و قبرستان شهدای حره در مدینه و قبرستان شهدای فخ در مکه به خیابان و پارک تبدیل شده‌اند.

به تازگی طرحی جدید به نام «طواف حلزونی» که از ابتکارات یک دانش‌آموز دبیرستانی  عربستانی است، مورد توجه مقامات سعودی قرار گرفته و مقدمات اجرای آن در حال بررسی است

تمام این بناها به دلیل ارتباط با تاریخ تشییع و امامان معصوم تخریب شدند و دلیل آن نیز به گفته سعودی‌های وهابی شرک‌آمیز بودن توجه زیاد شیعیان به آنهاست، در حالی‌که اگر چنین است که آل‌‌سعود ادعا می‌کند، چرا پس از تخریب مسجد علی(ع) که در مجاور چاه حفر شده توسط آن حضرت بنا شده بود، مسجد عمر را می‌سازند یا در مساجد سبعه، مسجد علی (ع)، زهرا (س) و سلمان فارسی را تخریب و به جای آن اقدام به نوسازی و گسترش مسجد عمر می‌کنند.
مزار امامان تشیع در قبرستان بقیع تخریب می‌شود، اجازه زیارت مزار پیامبر صلوات الله علیه و آله در مسجدالنبی به ارادتمندان آن حضرت داده نمی‌شود، اما مزار ابوبکر و عمر در مجاورت آن برای اهل سنت قابل زیارت کردن است.

 

به هر حال روند تخریب آثار تاریخی اسلامی گاهی به بهانه شرک‌آمیز و گاهی به بهانه توسعه حرم مکی در سکوت و بی‌تفاوتی کامل جامعه بین المللی که در برابر تخریب مجسمه‌های بودا در افغانستان واکنش نشان می‌دهد و مهم‌تر از آن سکوت عجیب مسلمانان جهان ادامه دارد.


نظرات شما عزیزان:

سید
ساعت13:18---22 تير 1394
انشالله همین روزا مهدی فاطمه مییاید و تمام ما را از شر این جهالت ها راحت میکند

امیر
ساعت12:47---22 تير 1394
سلام ، به احترام خانه ی کعبه، ساختن ساختمون های بلند کار اشتباهی هستش و این طرح هم تاسف باره.
پیروزی از ان خدای بزرگ هست.
به من هم سر بزنید ، در پناه خدا


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: اجتماعیفرهنگیسیاسیمذهبیقرآنیتاریخیمهدویت
برچسب‌ها: محوخانهکعبه

تاريخ : دو شنبه 22 تير 1394 | 12:23 | نویسنده : امیر کاظمی |
.: Weblog Themes By RoozGozar.com :.

  • قالب وبلاگ
  • اس ام اس
  • گالری عکس